Conţinut de calitate pentru un site de calitate

Conţinut de calitate pentru un site de calitate

Pentru a avea “succes” cu prezenţa ta online (asta însemnând că vei obţine clienţi care te-au găsit pe net), ai nevoie de un web site de calitate

Google apreciază un site de calitate

Indiferent că ai un simplu blog, un site de prezentare sau un magazin online, acesta trebuie să fie diferit (mai bun) decât al concurenţilor de pe nişa ta de afaceri. Un web site de calitate va evolua de-a lungul timpului atât din punctul de vedere al numărului de vizitatori loiali cât şi din cel al poziţionării pe Google, ceea ce înseamnă mai mult trafic, mai mulţi vizitatori şi, în cele din urmă, mai mulţi clienţi.

Inginerii de la Google au ca prioritate (de ani de zile) să construiască algoritmi suficient de inteligenţi pentru a identifica şi poziţiona cât mai bine site-urile de bună calitate; acum trei ani, odată cu lansarea modificărilor de algoritm denumite “Panda”, au dovedit că se află pe drumul cel bun. Schimbările aduse de Panda au condus la rezultate foarte bune la identificarea site-urilor care oferă conţinut mai bun decât altele şi, implicit, la poziţionarea lor mai bună în rezultatele căutărilor.

Nu mai pierd timpul vorbind despre Panda (dacă te interesează detalii, le găseşti pe Wikipedia: Panda, Penguin sau Hummingbird). Voi explica în continuare ce anume înţelege Google prin “site de calitate” şi, cel mai important, despre ce ai tu de făcut ca să-ţi aduci site-ul la parametrii ceruţi de gigantul căutărilor. Încă ceva: dacă un site web e considerat suficient de bun de către Google, va fi la fel de bun şi pentru alte motoare de căutare (Yahoo sau Bing), de vreme ce regulile Google sunt cele mai stricte.

Ce e un “site de calitate”?

De-a lungul anilor, întreaga industrie a optimizării de site (SEO) a vorbit despre necesitatea creării de conţinut de calitate; experţii SEO au obiceiul de a spune: “Conţinutul e rege” – înţelegând prin asta că înalta calitate a conţinutului e cheia succesului oricărui site web.

Aşadar, un site web ce oferă conţinut bun e neapărat un site bun? Pe scurt, NU. Conţinutul de calitate nu e totul; e doar unul (cel mai important) dintre factorii ce separă site-urile foarte bune de cele proaste.

Un site de calitate va avea următoarele trăsături:

– CONŢINUT UNIC: conţinutul e unic atât în site-ul propriu-zis (de exemplu, fiecare pagină a site-ului oferă informaţii diferite de celelalte pagini) cât şi faţă de alte site-uri;

– EXPERTIZĂ: conţinutul e creat de experţi, bazându-se pe cercetare şi experienţă. Dacă, de exemplu, site-ul tău promovează un cabinet medical, conţinutul ar trebui să fie creat de personal calificat, care activează profesional în domeniul sănătăţii;

– OBIECTIVITATE: conţinutul trebuie să fie cât se poate de detaliat şi să descrie toate feţele unui subiect, fără a favoriza una sau alta;

– CONŢINUT ACCESIBIL (ADAPTABIL sau RESPONSIV): un site de calitate va furniza conţinutul în forme optimizate pentru PC dar şi pentru dispozitivele mobile (smartphone-uri, tablete), facilitând astfel accesul tuturor vizitatorilor, indiferent de dispozitivul de pe care vor accesa site-ul;

– ATENŢIE LA DETALII: conţinutul trebuie să fie atractiv (să conţină imagini sau video) şi uşor de citit (este extrem de important să nu faci greşeli gramaticale sau de topică; frazele trebuie să fie clare şi uşor de înţeles – nimeni n-are timp de pierdut cu înţelesuri ascunse);

– OPTIMIZARE: optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare (SEO) are multe avantaje, atâta timp cât nu exagerezi cu ea. Un site care îşi propune să furnizeze conţinut de calitate trebuie să aibă şi conţinut NEOPTIMIZAT; Google are tendinţa de a penaliza site-urile care sunt exagerat de optimizate (motorul de căutare poate considera că acel site încearcă să obţină un avantaj neortodox prin optimizarea excesivă);

– ECHILIBRU între conţinut şi reclamă: e ok ca site-ul tău să afişeze reclame, dar nu într-un număr care poate împiedica vizitatorii să găsească ce caută. Mai ales fereşte-te de reclame care se deschid deasupra conţinutului (pop-up-uri);

– VITEZĂ DE ÎNCĂRCARE: un site de calitate se va încărca repede. Un site lent îl va plictisi pe vizitator, care va căuta informaţii în altă parte;

– COMPONENTĂ SOCIALĂ: reţelele de socializare ne-au schimbat modul în care comunicăm dar şi felul în care avem acces la lucruri de calitate. Consumatorii anului 2014 se aşteaptă ca un produs sau serviciu să aibă recenzii bune şi să se discute despre el pe Facebook, Twitter sau Google+. Aşadar, site-ul tău trebuie să aibă o prezenţă consistentă pe reţelele de socializare cele mai importante şi, în plus, să ofere vizitatorilor posibilitatea de a distribui conţinutul pe care îl găsesc interesant (prin intermediul butoanelor de „sharing”);

– INTERACŢIUNE CU VIZITATORII: site-ul tău e pe drumul cel bun atunci când observi că vizitatorii petrec mult timp pe site şi vizualizează mai multe pagini, sau interacţionează prin comentarii sau înscrieri la newslettere;

– COMPARAŢIA CU CONCURENŢA: dacă iei în calcul un anume cuvânt-cheie, cum se poziţionează site-ul tău pe Google, în comparaţie cu site-urile concurenţei? Ar merita o poziţie mai bună sau mai slabă, dacă îl priveşti obiectiv?

Cum pot crea un site de calitate?

Am stabilit, aşadar, trăsăturile de bază ale unui site de calitate; să vedem acum cum pot fi ele puse în practică. Ce ai de făcut pentru a obţine “încrederea” Google în site-ul tău?

Fă în aşa fel încât site-ul tău să aibă conţinut unic: asigură-te că ai conţinut unic pe fiecare pagină a site-ului (eu folosesc copyscape pentru a mă asigura că ceea ce public e unic). Analizează-ţi paginile şi dacă vei găsi conţinut duplicat şterge-l sau blochează indexarea paginilor de către motoarele de căutare. Dacă ai pagini cu conţinut similar, poţi sintetiza tot conţinutul într-o singură pagnă, iar pe cele vechi le direcţionezi (redirecţionare permanentă 301) către cea sintetizată.

implementează calitatea de autor Google: e obligatorie pentru oricine are ceva de publicat online. Fiecare pagină a site-ului tău ar trebui să aparţină unui “autor” verificat de Google.

fii mobil: trebuie ca site-ul tău să poată fi accesat uşor şi de pe telefoane mobile sau tablete, pentru că e important să oferi vizitatorilor o experienţă plăcută şi folositoare de navigare. Trebuie ca site-ul tău să aibă un design responsiv.

– curăţă conţinutul: verifică-ţi toate paginile din punct de vedere gramatical (n-ai voie să ai nicio greşeală gramaticală sau sintactică). Foloseşte titluri H1, H2 şi H3, foloseşte caractere bold sau italic. Foloseşte paragrafe scurte, uşor de citit şi adaugă imagini, ilustraţii sau infografice pentru a sublinia ideile exprimate şi pentru a face conţinutul mai atractiv.

– află ce caută vizitatorii: fii atent în permanenţă la obiceiurile de căutare ale potenţialilor clienţi din nişa ta de afaceri şi scrie conţinutul pe care aceştia îl vor. Nu exagera însă cu expresiile-cheie, ca să nu rişti o penalizare din partea Google (foloseşte titluri optimizate cât şi ne-optimizate).

– atenţie la reclamele de pe site: sub nicio formă nu băga reclame în partea de sus (above the fold) a paginilor site-ului tău, pentru că îţi vei enerva vizitatorii şi vei fi penalizat de Google. Atâta timp cât generezi conţinut de calitate, reclamele vor avea efect şi dacă vor fi poziţionate în josul paginii şi la sfârşitul articolelor.

– site-ul tău trebuie să se încarce repede: foloseşte Google Page Speed tool pentru a măsura viteza de încărcare a site-ului şi urmează instrucţiunile de acolo pentru a remedia eventualele probleme. Nu-i o sarcină foarte uşoară, dar e importantă. De asemenea, asigură-te că serverul care îţi găzduieşte site-ul oferă compresie gzip a datelor transmise către browser. Dacă foloseşti WordPress ca platformă a site-ului, există multe pluginuri care pot îmbunătăţi viteza de încărcare a site-ului (de exemplu WP Super cache şi WP Minify).

– promovează-ţi site-ul pe reţelele de socializare: ai pagină de Facebook? şi cont pe Twitter? şi profil Google+? şi pagină Pinterest? Nu? fă-le rapid, distribuie acolo conţinutul pe care-l publici pe site şi adu-ţi vizitatori.

– verifică-ţi în permanenţă “rata de respingere”: unul dintre cei mai importanţi parametri de măsurare a calităţii unui site este rata de respingere – procentul de vizitatori care părăsesc site-ul fără a vizita alte pagini. Trebuie să tinzi către o rată mică de respingere, aşa că identifică paginile cu o rată mare de respingere şi îmbunătăţeşte-le (implementează Google Analytics în codul site-ului tău şi crează-ţi un cont Analytics pentru a avea acces la datele de trafic; e gratuit). Deşi Matt Cutts (şeful echipei Google care se ocupă de Calitate) susţine că rata de respingere nu e un factor de poziţionare a site-ului în rezultatele căutării, e cu siguranţă un factor pe care tu trebuie să-l iei în calcul la crearea unui site mai bun.

– compară-te cu concurenţa: câteodată unii proprietari de site-uri fac plângeri către Google cu privire la poziţionarea slabă a site-urilor lor, iar Google le răspunde “daţi-ne exemple de elemente de pe site-urile voastre care sunt mai bune decât cele prezente pe site-urile aflate pe primele poziţii”. Cu alte cuvinte, Google ne cere să ne comparăm cu site-urile concurenţei şi să încercăm să furnizăm conţinut mai bun. Eu personal, înainte de a scrie un articol şi de a-l publica, caut pe Google cuvintele cheie relevante pentru tema articolului meu şi mă uit la site-urile de pe primele poziţii. Verific la ele lungimea conţinutului (articolelor), autoritatea site-ului, calitatea autorilor şi încerc să produc ceva mai bun, mai informativ.

– păstrează-ţi site-ul curat: un site de calitate e un site fără spam. Una din greşelile pe care le poţi face e să nu moderezi comentariile la articole, aşa că te poţi trezi cu o tonă de spam, care îi va enerva pe vizitatori. În afară de asta, ai grijă mereu să faci update-uri la toate programele (pluginuri, scripturi etc) care alcătuiesc site-ul tău. Şi, bineînţeles, nu uita de backup-ul zilnic, în caz că ceva o ia razna…

Lista de mai sus e departe de a fi completă, dar elementele de care am vorbit aici sunt minimul necesar pentru ca site-ul tău să îndeplinească condiţiile de a fi considerat de către Google un “site de calitate”.

Edgar Andrei Olaru
Salut. Sunt Edgar Andrei Olaru, designer grafic si specialist în marketing online. De 18 ani fac comunicare publicitară: copywriting, graphic design (pentru web şi tipar), creare site şi optimizare site (SEO). Vrei un site eficient, care să-ţi crească afacerea? ia legătura cu mine.

3 Comments

  1. George spune:

    Multumesc pentru informatii. Voi aplica!

  2. Andronic spune:

    Sincer… Am inteles ceva, dar, totusi nu prea inteleg, cum sa fac sa atrag oamenii pe site-ul meu. Unde gresesc, nu stiu.

    • 1. Corectati toate textele de pe site… gramatica de acolo este ingrozitoare, iar lucrul asta tinde sa-i enerveze pe cei care totusi va intra pe site, pentru ca totul e greu de citit.
      2. Site-ul Dvs. pur si simplu incearca sa acopere mult prea multe subiecte. Limitati-va la o singura tema, oferiti continut relevant pentru tema respectiva, promovati continutul prin toate mijloacele si veti obtine trafic.
      3. Cromatica folosita e obositoare.
      4. N-aveti imagini, iar o imagine „face cat o mie de cuvinte”. Folositi imagini relevante pentru continutul publicat.
      5. Realizati optimizarea tehnica a site-ului: meta descriere, headline-uri H1, H2 etc, cuvinte importante cu bold sau italic etc.
      si
      6. Pentru a avea control deplin asupra site-ului, incercati sa-l construiti de la zero, fara sa apelati la solutii gen webnode.
      Succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.