Cum să-ţi creşti mica afacere cu ajutorul marketingului pe Internet

Cum îmi poate ajuta marketingul online mica mea afacere?

Micile afaceri au mult de câştigat cu ajutorul marketingului online (Internet Marketing). Internetul poate ajuta o firmă mică să crească şi marketingul online te poate ajuta să beneficiezi de toate avantajele disponibile în lumea virtuală.

Ce înţelegem prin „mică afacere”?

Când vorbim despre „afacere mică” ne referim la orice firmă care activează online sau offline şi care îşi atrage sau nu clienţi din mediul online. De obicei, spunem „afacere mică” pentru că firmele mari au departamente dedicate şi bine structurate care gestionează prezenţa şi marketingul pe Internet al acelor firme.

Avem foarte des oportunitatea să stăm de vorbă cu manageri de companii mici. Explicându-le cum îi poate ajuta Internetul să-şi găsească clienţi noi şi să-şi crească afacerea, am reuşit să facem un mic top al întrebărilor care ne sunt puse de oameni ale căror firme activează în multe domenii de activitate. Vom discuta mai jos aceste întrebări, în aşa fel încât toţi cei interesaţi să înţeleagă mai bine ce este şi cum funcţionează marketingul pe Internet.

Eu nu vând nimic online şi nici n-o voi face, de ce aş avea nevoie de Internet Marketing?

Asta este întrebarea cea mai întâlnită, iar răspunsul e simplu. Chiar dacă nu vinzi nimic online, ai nevoie totuşi de marketing pe Internet, pentru că în zilele noastre fiecare decizie de cumpărare este influenţată de căutări pe net. Oamenii vor să afle mai multe lucruri despre un produs sau un serviciu înainte de a-l cumpăra şi dacă nu tu te afli printre rezultatele căutărilor, pierzi multe oportunităţi de a-ţi face cunoscute produsele (sau serviciile) şi de a le vinde.

Pentru a înţelege mai bine cum funcţionează decizia de cumpărare, a fost publicat un studiu (poate fi consultat aici) făcut de Google şi compania Nielsen privitor la utilizarea telefonului mobil la cumpărături. 84 la sută dintre utilizatorii de smartphone-uri îşi folosesc telefonul pentru a se informa despre un produs când se află chiar în faţa acestuia, în magazin. Ăsta e un exemplu foarte simplu despre importanţa unei prezenţe online eficiente pentru firmele mici.

Clienţii mei nu sunt pe Facebook, de ce-aş cheltui bani pe ceva ce nu-mi va aduce niciun avantaj?

Asta-i o altă întrebare des întâlnită. Marketingul pe Internet nu înseamnă doar Facebook şi Google, cum mulţi îşi închipuie. După cum o să explic mai jos, marketingul pe reţelele sociale nu este decât unul dintre mijloacele disponibile într-o campanie de marketing online.

O campanie corectă de marketing pe Internet va testa mai multe tehnologii disponibile online şi se va concentra pe acelea care au potenţialul de a-ţi aduce clienţi. Dacă potenţialii tăi clienţi nu folosesc Facebook dar folosesc Google pentru a căuta informaţii despre ce vinzi tu, atunci campania se va concentra pe marketingul pentru motoarele de căutare.

Am deja o campanie pe Internet, dar nu observ niciun rezultat.

Un alt comentariu foarte des întâlnit este că unii întreprinzători au început deja să-şi facă campanii de marketing online, dar nu observă rezultate pozitive. Aici, fiecare caz trebuie analizat individual, din cauza particularităţilor, dar există totuşi câteva motive comune pentru lipsa rezultatelor:

  • Ai angajat o persoană sau o firmă de SEO (optimizare) care habar n-are ce face (în afară că-ţi ia banii)
  • Acea persoană sau firmă de SEO nu foloseşte date analitice pentru a observa dacă direcţia campaniei e bună sau proastă
  • Cei care îţi fac campania se concentrează foarte mult pe creşterea traficului către site-ul tău, dar pierd din vedere conversiile (transformarea vizitatorilor în cumpărători). Traficul e important, dar traficul transformat în vânzări e şi mai important.

Ca să poţi beneficia de o campanie eficientă de marketing pe Internet, e esenţial să nu faci cele trei greşeli de mai sus: nu angaja o persoană sau o firmă care nu ştie ce face; foloseşte date statistice înainte, în timpul şi după fiecare etapă a campaniei; nu acorda mai multă atenţie traficului în defavoarea conversiilor.

Beneficiile marketingului pe Internet pentru micile afaceri

Am menţionat deja că marketingul online eficient îţi poate creşte afacerea. Iată cum:

Îţi vei găsi clienţi din diferite platforme online.

Chiar în timp ce citeşti ce scriu eu aici, există milioane de oameni care fac căutări pe Google, Yahoo sau Bing, există sute de mii de oameni care descarcă aplicaţii pentru dispozitivele mobile de pe Google Play sau AppStore, există milioane de oameni care accesează Facebook, Google+, Twitter, Pinterest, Instagram sau alte reţele sociale.

O campanie online eficientă va penetra aceste platforme şi-ţi va aduce firma pe monitorul fiecărui potenţial client.

Te vei poziţiona în faţa concurenţei.

Poţi consulta din nou exemplul de mai sus, despre utilizarea telefonului mobil în decizia de cumpărare. Gândeşte-te că un potenţial client va căuta informaţii despre un produs sau serviciu şi va găsi site-urile concurenţilor tăi. Tocmai ai pierdut un client. Pe de altă parte, dacă vei avea un site bun, optimizat pentru toate dispozitivele, vei avea şanse foarte mari să-i atragi către tine pe potenţialii clienţi şi asta înseamnă că investiţia pe care o faci într-o campanie de marketing pe Internet te va poziţiona în faţa concurenţei.

Îţi vei cunoaşte mai bine clienţii (ce nevoi au şi ce preferă) şi îi vei fideliza.

Sunt sigur că ai citit sau auzit deja despre „gradul de implicare a clienţilor” (în engleză „customer engagement”). Reţelele de socializare (social media) reprezintă un mediu care permite utilizatorilor schimbul uşor şi rapid de informaţii.

Prezenţa produselor (sau serviciilor) tale pe social media va conduce la o interacţiune online, o interacţiune cu potenţialii clienţi. Aceştia vor discuta despre ce le oferi dar şi despre aşteptările lor vizavi de produsele sau serviciile tale. Nu-i nevoie să-ţi spun că această interacţiune reprezintă pentru orice firmă un instrument foarte puternic de a afla nevoile şi aşteptările clienţilor.

Cu cât interacţiunea online este mai accentuată, cu atât utilizatorii sunt mai predispuşi să dezvolte un comportament de implicare faţă de produsele tale prin intermediul canalelor de comunicare online. Pur şi simplu, o campanie în social media îi va face pe oameni să vorbească despre tine.

Ce înseamnă practic marketingul online?

Acum, că ţi-am spus cum pate fi ajutată afacerea ta de prezenţa online, hai să vedem care sunt instrumentele de lucru. Marketingul pe Internet are un număr de componente:

Infografic: componentele marketingului pe Internet

Infografic: componentele marketingului pe Internet

Site-ul web:

Da, ai nevoie, înainte de orice, de un web site pentru a-ţi putea începe campania de marketing online. Acest site trebuie să fie de foarte bună calitate, să furnizeze conţinut relevant pentru potenţialii clienţi şi să să supună tuturor standardelor de design şi funcţionalitate.

Marketingul pentru motoarele de căutare (SEM = Search Engine Marketing):

În momentul în care dispui de un web site de calitate, pasul următor este să-l faci „plăcut” pentru motoarele de căutare. SEM este compus din trei părţi, fiecare foarte importantă pentru scopul final:

1) On page SEO (optimizarea pe site) – asta înseamnă să-ţi faci site-ul cât mai vizibil şi uşor de accesat de către motoarele de căutare, dar şi să-i oferi un grad foarte înalt de funcţionalitate pentru vizitatori

2) Off page SEO (optimizarea în afara site-ului) – sunt tehnicile pe care le poţi utiliza pentru a-ţi promova site-ul. Atenţie: trebuie folosite doar tehnici „white hat” (care sunt acceptate de către motoarele de căutare); pentru tehnici de tip „black hat” (cumpărare de link-uri etc) vei fi penalizat.

3) PPC (Pay Per Click) – Pentru a-ţi populariza produsele sau serviciile către mai mulţi potenţiali clienţi, poţi apela la platformele de publicitate ale motoarelor de căutare (Google Adwords, Yahoo ads etc), unde vei fi taxat în funcţie de numărul de click-uri.

Aceste trei părţi sunt independente una de alta, dar e recomandat să le foloseşti pe toate pentru rezultate optime.

Marketingul pe reţelele de socializare:

O metodă populară (despre care am vorbit deja) de a-ţi promova afacerea. Toate (repet: toate) cercetările recente arată că traficul de pe reţelele sociale duce la creşterea ratei de conversie (transformarea vizitatorilor în clienţi).

Marketingul prin email:

Toată lumea are o adresă de email. Firmele care-şi pot construi o bază de date cu adrese de email ale actualilor şi potenţialilor clienţi au multe oportunităţi de a face vânzări şi de a-şi creşte numărul clienţilor. Succesul (sau insuccesul) campaniei de emailing depinde de mulţi factori, dar lucrul cel mai important este să utilizezi acest instrument doar în corelaţie cu cele de care am vorbit deja, şi nu individual.

De exemplu, dacă lansezi un produs sau un serviciu nou, trimite un email prin care îţi înştiinţezi destinatarii că vor putea achiziţiona acel produs sau serviciu cu o reducere de 10%. Scopul acelui email este de a oferi destinatarilor un motiv de bucurie că au primit email-ul tău.

Încă ceva, extrem de important: fereşte-te să cumperi baze de date cu adrese de email de la necunoscuţi. Trimiţând email-uri către cei care nu sunt pregătiţi sau nu vor să le primească, există riscul de a te lovi de… lege (da, avem acum şi în România legi care pedepsesc spam-ul).

Marketingul conţinutului:

Oamenii au nevoie de informaţii relevante şi complete. Firmele ale căror site-uri furnizează informaţii relevante pentru vizitatori vor câştiga clienţi. Asta nu-i o noutate; noutatea constă în faptul că Internetul a dus la o „democratizare” a informării consumatorilor. Numărul celor care caută informaţii despre produse sau servicii pe Internet este într-o creştere dramatică, la toate nivelurile demografice, de vârstă şi sex. Vrei mai mulţi clienţi? trebuie să le furnizezi aceste informaţii.

Câteva exemple:

Vinzi tâmplărie din aluminiu sau PVC? trebuie ca site-ul tău să ofere informaţii complete referitoare la tehnologia şi gradul de izolare, durata de viaţă, caracteristici tehnice, păreri ale celor care au achiziţionat deja de la tine aşa ceva (asta e foarte important), instrucţiuni de întreţinere, comparaţii între un tip sau altul etc.

Dacă ai o firmă care oferă servicii locale de catering, trebuie să furnizezi informaţii despre bucătari, ingrediente, reţete, despre calitatea furnizorilor acelor ingrediente, despre cât de curată este bucătăria ta şi cum nu se compară cu a nimănui, despre calorii etc. Te va ajuta foarte mult ca pe site-ul tău să existe fotografii şi filme despre etapele preparării comenzilor.

Marketingul pentru dispozitive mobile:

Gradul de utilizare a dispozitivelor mobile este în creştere masivă. Google investeşte deja foarte mulţi bani în cercetarea tehnologiilor mobile; gigantul căutărilor e de părere că marketingul pentru dispozitive mobile nu e o opţiune, ci un imperativ pentru fiecare afacere.

Ce ai de făcut? Trebuie ca site-ul tău să fie optimizat pentru afişarea pe diferite dispozitive mobile (smartphone, tablete). Următorul lucru – trebuie să te asiguri că versiunea mobilă a site-ului este optimizată pentru motoarele de căutare. Asta înseamnă, de fapt, că n-ar trebui să ai două versiuni ale site-ului – una pentru desktop şi una pentru mobil – ci site-ul să-şi schimbe modul de afişare în fncţie de rezoluţia dispozitivului pe care este accesat (acest procedeu este denumit „responsive design” – design adaptabil sau design fluent). Google penalizează site-urile ce au conţinut duplicat (adică acelaşi conţinut pentru varianta desktop cât şi pentru cea mobilă a site-ului).

În afară de asta, ai putea chiar să creezi aplicaţii native pentru dispozitivele mobile (Android, iOS sau Windows). Vei putea astfel să penetrezi pieţe noi şi să-ţi găseşti clienţi de pe aceste platforme.

Publicitatea prin intermediul bannerelor:

În afară de metodele descrise mai sus, mai ai la îndemână şi tradiţionalul banner afişat pe site-uri sau blog-uri din domeniul tău de activitate. Nu-i o idee rea să apelezi şi la soluţia asta din când în când, dar trebuie să urmăreşti impactul pe care îl are. Adică va fi nevoie să vezi ce comportament are vizitatorul după ce dă click pe bannerul tău: cât timp petrece pe site-ul tău, ce pagini vizitează sau câţi dintre vizitatori îţi devin clienţi. Când vei avea toate aceste informaţii vei putea decide dacă bannerul este o modalitate de promovare eficientă sau nu.

În concluzie

Marketingul online (pe Internet) este un instrument obligatoriu pentru orice firmă care vrea să crească, chiar dacă nu depinde de vânzări făcute online. Indiferent dacă vinzi un produs sau un serviciu, trebuie să investeşti în prezenţa pe Internet din toate motivele de mai sus şi dintr-un încă un motiv foarte simplu: aşa se fac afaceri astăzi şi n-ai de ales decât să urmezi acest trend.

Marketingul pe Internet funcţionează, atâta timp cât prezenţa ta online este consistentă şi campania este realizată corect.

Edgar Andrei Olaru
Salut. Sunt Edgar Andrei Olaru, designer grafic si specialist în marketing online. De 18 ani fac comunicare publicitară: copywriting, graphic design (pentru web şi tipar), creare site şi optimizare site (SEO). Vrei un site eficient, care să-ţi crească afacerea? ia legătura cu mine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

DA, BINE.
Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Află mai multe detalii...
EnglishFrançaisItaliano