Procedura de creare site trebuie să implice design inteligent şi eficient
Scriu acest articol pornind de la premiza (acceptată cam de toată lumea) că un site web trebuie să aducă clienţi sau să crească notorietatea unui brand, nu doar să existe pur şi simplu pe net. Din punct de vedere al designului, etapa de creare site va afecta nu doar experienţa şi comportamentul vizitatorilor pe site, ci şi poziţionarea siteului în rezultatele căutării pe Google (sau Yahoo sau Bing, dar astea două contează foarte puţin, atâta timp cât Google are o cotă de piaţă care se apropie de 90 la sută). Se ştie că prezenţa site-ului pe prima pagină a rezultatelor căutării face diferenţa între a fi sau a nu fi pe net (cu alte cuvinte, între a obţine sau nu clienţi). Pentru cei ce nu ştiu încă lucrul ăsta, o scurtă explicaţie: dintre potenţialii clienţi care caută ceva pe Google, 96 la sută vor da click pe unul dintre rezultatele de pe prima pagină. Doar 4 la sută vor naviga pe a doua pagină (sau a treia etc) a rezultatelor căutării. Aşadar, ori eşti pe prima pagină ori nu eşti deloc.
Modalităţile de creare site în care web designul îţi poate afecta poziţionarea pe Google
1. Mărimea siteului web: Google clasifică siteurile şi în funcţie de volumul conţinutului şi de numărul de pagini. Motoarele de căutare apreciază conţinutul bogat şi, dacă site-ul tău oferă suficient de mult conţinut, ai şanse ca el să fie relevant pentru anumiţi termeni de căutare (cuvinte-cheie). Dacă site-ul tău are doar câteva pagini, iar site-urile concurenţilor mult mai multe, va fi dificil să te apropii de ei. Aşa că e timpul să creezi pagini care să ofere conţinut relevant pentru publicul ţintă al afacerii tale.
2. Utilizarea eficientă a limbajului HTML: există extrem de multe progrămele de creare a site-urilor web. Cele mai multe dintre ele însă vor realiza nişte site-uri încărcate cu cod HTML invalid sau învechit, ceea ce e un motiv de penalizare a site-ului de către motoarele de căutare. Crearea unui site bun înseamnă crearea unui site “curat” din punctul de vedere al codului, un site ce foloseşte cod de ultimă generaţie (de exemplu, HTML5). Dacă vrei să te ocupi singur de realizarea site-ului propriu, încearcă să foloseşti Adobe Dreamweaver, pentru că este standardul absolut al domeniului.
3. Dacă site-ul tău are ca motor de funcţionare o bază de date foarte mare, s-ar putea să observi că unele pagini ale site-ului nici măcar nu sunt indexate de Google. Urmărind adresa acestor pagini, vei vedea că ea e foarte lungă şi conţine caractere ca ?, #, &, % sau =, laolaltă cu o înşiruire aleatoare de cifre şi litere. Din moment ce acest tip de pagini este generat automat, la cerere, de baza de date, e foarte greu pentru motoarele de căutare să indexeze aceste pagini şi să le păstreze actualizate.
Ce-i de făcut? trebuie să trimiţi către motoarele de căutare un fişier de tip sitemap.xml, care are rolul de a informa motoarele de căutare asupra structurii permanente a site-ului tău. Astfel, roboţii Google (cei care indexează site-ul) vor înţelege mai repede şi mai bine sistemul intern de linkuri dinamice al site-ului tău şi există şansa ca popularitatea linkurilor interne să crească şi să-ţi propulseze site-ul pe poziţii superioare în rezultatele căutării. O altă soluţie este aceea de a folosi un script de rescriere a adreselor (URL rewriting), în aşa fel încât o adresă să conţină cuvintele-cheie pentru care vrei ca site-ul tău să fie găsit pe Google. Dacă foloseşti un site construit pe platforma WordPress, poţi face foarte uşor acest lucru, schimbând modalitatea de afişare a permalinkurilor (Settings – Permalinks) din „standard” în „numele articolului” („/%postname%/”).
4. Nu utiliza frame-uri: frame-urile sunt o practică învechită iar unele browsere moderne nici măcar nu mai afişează corect frame-urile (ceea ce va strica experienţa de navigare a vizitatorilor site-ului tău). În afară de asta, vor fi indexate greu (sau greşit) de către motoarele de căutare.
5. Păstrează informaţiile actualizate: nimănui nu-i place un site care arată de parcă ar fi fost abandonat acum cinci ani. Informaţiile învechite nu mai interesează pe nimeni, chiar dacă ele sunt încă valabile din punctul tău de vedere; dă-le altă formă. Proprietarii de site-uri care îşi împrospătează constant informaţiile de pe site constată o îmbunătăţire a poziţionării pe Google. Încearcă să creezi pe site-ul tău o secţiune de „news” (noutăţi) sau un blog pe care să publici constant conţinut nou.
6. Nu folosi Flash: bannerele făcute cu Flash pot arăta fain şi pot da un plus de dinamicitate site-ului, însă sunt mari (cantitativ) şi vor distruge viteza de încărcare a site-ului, în timp ce Google favorizează site-urile care se încarcă rapid. Alt lucru important: indiferent ce ai tu în flash-ul ăla, nu va fi indexat de Google. Încă ceva: vizitatorii se plictisesc de un flash pe care îl văd de o sută de ori. Renunţă la flash.
Multe din greşelile de creare a site-ului sunt cauzate de web designeri care realizează site-ul fără să pună vizitatorii pe primul loc. De asemenea, algoritmii Google sunt extrem de important de luat în calcul la designul unui site web; aceşti algoritmi au ca rol clasificarea şi poziţionarea site-urilor în funcţie de experienţa pe care o oferă vizitatorilor. Aşadar, înainte de a te apuca de creare site, identifică-ţi publicul ţintă şi fă un site dedicat acestui public ţintă. Dacă vizitatorii tăi vor fi mulţumiţi de informaţiile pe care le oferi şi de experienţa de navigare, restul va veni de la sine.