Social media e unul dintre cele mai bune canale de promovare în 2018. Priveşte social media ca pe un loc în care vei crea legături cu clienţii actuali, dar şi cu cei potenţiali. Pe social media, oamenii se aşteaptă să găsească discuţii mişto, răspunsuri rapide la unele întrebări, conţinut de calitate dar de consum rapid. Pe social media totul se reduce la angajament. Cu cât reţeaua ta de prieteni / followeri e mai angajată (loială şi responsivă), cu atât va creşte randamentul vânzărilor către aceşti oameni. Dar pentru a obţine asta va fi nevoie să livrezi clienţilor tăi valoare şi să creezi relaţii puternice. Ca orice canal de marketing, social media nu-i simplu de utilizat; dacă nu ai o strategie coerentă, va deveni rapid un tool inutil.
Aşadar, care-s paşii pentru o strategie eficientă pe social media?
Iată-i, în ordinea importanţei:
- identifică publicul ţintă (inclusiv reţelele sociale unde-l găseşti; nu toţi clienţii tăi stau pe Facebook);
- livrează conţinut de calitate în mod constant; contentul publicat trebuie să
- arate calităţile tale (talent, creativitate, execuţie tehnică)
- fie orientat către client (abţine-te să publici chestii abstracte, relevante doar pentru tine)
- fie în trendul nişei (demonstrează că eşti la curent cu ultimele tendinţe din domeniul tău);
- creşte-ţi audienţa (inclusiv plătind pentru a-ţi promova postările, odată ce o să-ţi permiţi).
Cum trebuie să arate contul tău de social media?
CONSTANT
Construieşte şi exprimă o viziune coerentă şi constantă pe conturile sociale; un wall plin cu „de toate” va crea confuzie şi-ţi va împiedica urmăritorii / prietenii / publicul să-ţi fie loial. Stabileşte-ţi din timp strategia de comunicare, tradusă prin tipul de content pe care vrei să-l publici şi încearcă ca toate postările pe care le faci să se încadreze în acea strategie. Algoritmii de afişare ai Facebook se schimbă des, iar singura strategie viabilă şi verificată rămâne constanţa postărilor; postează zilnic câte ceva pe Facebook şi încearcă să menţii acelaşi ritm şi pe Instagram. Postările trebuie să fie atrăgătoare şi relevante şi neapărat să conţină un Call to Action (îndemn la acţiune): link către site (recomandat), telefon, email. Răspunde întotdeauna la comentarii, nu lăsa întrebări în aer, încearcă să ai mereu ultimul cuvânt.
VIZUAL
Fii interesant, deosebit vizual. Dacă imaginile / filmele tale atrag privirea vizitatorilor, ai câştigat jumătate de bătălie. Postează mult video, dar nu foarte scurt (însă nu mai mult de 90 de secunde). Când ai doar imagini, fereşte-te să faci video din ele doar pentru că ţi-a zis un prieten că video dă mai bine; postează imagini individuale, de rezoluţie foarte bună, pentru a da posibilitatea userilor să facă pinch / zoom la fiecare. Nu uita de imaginile 3D, care au fost introduse de Facebook de curând; sunt pe trend şi ai face bine să le foloseşti, doar pentru efectul de noutate. Şi nu te baza doar pe frumuseţea imaginilor / filmelor tale; citeşte în continuare de ce să nu faci asta.
EDUCATIV
Educă-ţi audienţa. E o vorbă mare, dar o să vezi cât e de utilă. În afară de a fi interesant vizual, obişnuieşte-ţi audienţa cu sfaturi utile şi-o vei face să te urmărească „mai întâi”. Nu posta imagini sau filme fără explicaţii; nu-ţi lăsa publicul să gândească, că-l pierzi; dă-le mură-n gură explicaţii relevante pentru orice. De exemplu, dacă eşti fotograf / videograf de eveniment, publică sfaturi pentru viitoarele mirese, care să le înveţe ce înseamnă o şedinţă foto/video şi cum ar trebui să se comporte ca să arate mişto şi naturale. Când îşi vor pregăti nunta, serviciile tale vor fi solicitate primele.
Acţiuni concrete pe reţelele sociale
- Lungeşte-te la vorbă
Atunci când ai de spus o poveste mai lungă despre tine, lucrările tale sau firma ta, textul pe care-l publici trebuie să fie mai lung de 281 de caractere. Există cel puţin un studiu care spune că userii vor da click în proporţie foarte mare pe „Vezi mai mult” ca să aibă acces la toată povestea.
- Creează albume foto
De fiecare dată când participi la un eveniment, roagă-ţi clienţii şi colaboratorii (echipă, parteneri) să-ţi trimită şi ţie poze făcute la eventul respectiv. Adună cele mai mişto poze făcute de tine şi de ei şi creează un album intercalând imaginile. Vei avea o rată mare de share.
- Postează conţinut video lung
Facebook acceptă fişiere video de până la 120 de minute; nu te gândi aşa departe, însă nu posta video mai scurte de 60-90 secunde. Sfat: fă video-uri cu durata de 60 de secunde cu câte un testimonial despre lucrările tale / colaborarea cuiva cu tine. De asemenea, fă video-uri „making of…”, lumea consumă mult aşa ceva.
- Fă live-uri
Un aspect cheie al poveştii tale e chiar autenticitatea ta proprie şi nimic nu te face mai „real” decât un live în postura potrivită. Aşadar, fă live-uri scurte (însă nu mai scurte de 2 minute, ca să le dai timp followerilor să comenteze şi să distribuie) când eşti pe treabă, dar asigură-te ca tot ce apare în cadru să fie ok; nu-i pune pe alţii în posturi nedorite, nici măcar din greşeală.
- Creează o poveste pe Instagram
O imagine de foarte bună calitate e obligatorie pentru Instagram, iar o imagine însoţită de text relevant va fi chiar mai catchy. La următoarea postare pe Insta, fă un text de cel puţin trei propoziţii, care să „augmenteze realitatea” din imaginea postată. Nu uita că Insta are o limită de 2200 de caractere şi, mai important, va trunchia mai mult de trei linii de text sub imagine.
- Spune o poveste vizuală folosind gridul profilului
Un mod creativ pe Insta e să creezi din mai multe postări o imagine compusă în profilul tău. Dacă o faci bine, ar putea arăta super tare. De exemplu, poţi crea trei, şase sau nouă postări care să alcătuiască în profilul tău o singură imagine. Un tool folositor pentru asta e Grids (pentru iOS) sau 9square (Android). Dacă preferi Photoshop (of course), fiecare imagine trebuie să aibă 1080 x 1080 px.
Astfel, ai următoarele dimensiuni:
– grid compus din trei imagini: 3240 x 1080 px
– grid compus din şase imagini: 3240 x 2160 px
– grid compus din nouă imagini: 3240 x 3240 px.
- Spune-ţi povestea într-un scurt video
Creează un video de max 30-60 secunde despre munca ta şi eventualele premii / realizări obţinute. Nu trebuie să fie cine ştie ce creativ, e suficient să fie relevant pentru tema aleasă. Câteva sfaturi:
– totul trebuie să fie legat de temă (background, animaţii, text)
– nu te sfii să foloseşti mult text (dar propoziţii scurte) în video
– contrar obişnuinţei, postează video în format 4:3, nu 16:9.
- Foloseşte serii de Instagram Stories
Ai un articol care crezi c-ar merita sharuit pe Insta? poţi s-o faci sub forma unei serii de Insta Stories, folosind un mix de fotografii şi videouri chiar cu tine. Dimensiunea recomandată pentru Insta Story e 1080 (lăţime) x 1920 (înălţime) px. Câteva exemple: https://adespresso.com/blog/instagram-stories-examples/.
YOUTUBE
- Creează-ţi propriul canal
Din toate tipurile de content (video, postări pe social media, articole, news etc.), oamenii au tendinţa de a prefera în primul rând conţinut video. Formatul video e cel mai bun pentru a spune o poveste şi, datorită posibilităţilor vizuale, atrage atenţia mult mai mult decât orice articol scris.
Sfat: ia-le scurte interviuri (testimoniale) clienţilor tăi, rugându-i să vorbească despre experienţa lor cu tine (compania ta). Video-ul ar trebui să aibă maximum 1-2 minute.
- Transformă infografice sau slide-uri în video
Deşi există canale dedicate contentului de tip infografic sau slide sharing, în România nu sunt cunoscute şi cu atât mai puţin folosite. Aşa că foloseşte YouTube şi, dacă ai un infografic mişto şi ai timp la dispoziţie, transformă-l în video. Pentru animaţiile din infografic / slides poţi să te inspiri de la Prezi.
Nu uita:
Social media nu e un loc unde să vinzi direct; vânzările le faci pe site sau offline; sub nicio formă nu încerca să închei o vânzare pe profilul / pagina din social media (oamenii au venit aici ca să se relaxeze / distreze / piardă timpul). Construieşte-ţi un conversion funnel (pâlnie de conversie) generând lead-uri (potenţiali clienţi) în reţeaua socială şi conducându-i către un landing page optimizat în site.
Social media nu e doar pentru clădit relaţii de business: relaţionarea afectivă cu clienţii pe social media va ajuta la coborârea unor bariere în relaţia de afaceri. Nu te feri să fii alături de clienţii tăi şi la nivel afectiv, fără să devii însă intruziv sau să amesteci personalul cu profesionalul.
1 Comment
Folositoare sfaturile! Continua sa postezi articole pe site 🙂