Iconurile constituie unul dintre elementele cele mai populare ale designului grafic şi mai ales ale web designului modern. Despre iconuri se poate vorbi în volume întregi, dar, pentru că timpul e important, o să ne referim doar la ce înseamnă iconurile şi de ce sunt un important element al site-urilor web atât din punct de vedere al funcţionalităţii, cât şi estetic.
Ce este un icon?
Dincolo de semnificaţiile din religii (care nu sunt relevante pentru textul de faţă), iconurile sunt reprezentarea a ceva: un concept, o acţiune, un loc, o persoană etc. Aproape peste tot, un icon trebuie să aibă o relaţie intrinsecă cu lucrul pe care îl reprezintă, pentru că scopul iconului este de a fi uşor de recunoscut şi de legat de acel lucru. O lupă, de exemplu, este întotdeauna asociată cu acţiunea de a căuta ceva şi, drept urmare, acest icon va fi asociat cu funcţia căutării în site-uri web sau aplicaţii. Aceeaşi lupă, însă, cu un semn „+” sau „-” în centru, va semnifica zoom-ul; această diferenţiere de înţelesuri ne spune că un icon va avea câteodată nevoie de context pentru a putea fi interpretat corect.
Iconurile pot fi înţelese şi în termeni de tradiţionalism: de exemplu, câţi oameni mai folosesc dischete pe calculatoare? probabil foarte, foarte puţini. Dar, datorită utilizării îndelungate, un icon ce arată o dischetă este folosit şi în ziua de azi pentru a semnifica orice acţiune de a salva un document, poză etc. Există, în acest caz, o puternică tradiţie iconografică şi e bine să rămânem în această tradiţie; atunci când există iconuri care şi-au demonstrat utilitatea, n-are niciun rost să le reinventăm.
Funcţionalitate îmbunătăţită prin intermediul iconurilor
Din punctul de vedere al funcţionalităţii, iconurile pot ajuta la o navigare uşoară şi intuitivă a unui site web, în special pentru vizitatorii care revin pe acel site (returning visitors).Când vizitatorul vede iconul, îl va înţelege şi – presupunând că e vorba de un element de navigare sau funcţionalitate – va da click pe el pentru a obţine efectul pe care îl aşteaptă (deschiderea unei pagini noi, deschiderea unui dialog sau orice altceva). Iconul îl ghidează pe vizitator către acea acţiune.
Iconurile pot, de asemenea, să asigure continuitate grafică unui web site. Un site poate avea pagini cu înfăţişări (grafică) diferite şi iconurile care se vor repeta pe fiecare pagină, indiferent de aspectul ei, îl vor ajuta pe vizitator să înţeleagă şi să localizeze funcţionalităţi similare. Iconurile pot crea unitate pe toată întinderea site-ului, indiferent cât de diferite vor fi paginile.
Acestea sunt doar câteva exemple despre cum iconurile pot îmbunătăţi funcţionalitatea unui site, dar cu siguranţă aţi înţeles de ce ele sunt un foarte important element al site-ului web.
Iconurile web: îmbunătăţiri estetice
Aici nu e prea mult de spus, pentru că lucrurile sunt clare: iconurile frumoase vor îmbunătăţi aspectul unui site, în special când acel site nu face abuz de grafică încărcată în background. În aceste cazuri, iconurile sunt o modalitate bună de a anima aspectul meniurilor de navigare (pe lângă îmbunătăţirile de ordin funcţional). Iconurile vor adăuga pete de culoare şi vor conferi un grad de sofisticare profesională de care site-ul va beneficia în ochii oricărui vizitator.
Iconuri recunoscute universal
Implementând iconuri pe site-ul tău, ai oportunitatea de te folosi de simboluri recunoscute universal (exemplele de mai sus, cu lupa sau discheta):
- Agrafa: ataşarea unui fişier
- Semnul „X”: închiderea a ceva
- Coşul de gunoi: fişiere şterse / acţiunea de a şterge
- „Information”: sunt disponibile mai multe informaţii
- Casa: pagina de start (prima pagină)
- Bifa: ceva este inclus sau acceptat
- Pasărea: de curând, înseamnă Twitter
Lista de mai sus nu e completă, bineînţeles. Ideea e că, utilizând aceste simboluri, vei oferi vizitatorilor cea mai uşoară cale către înţelegerea şi interpretarea vizuală şi conceptuală a site-ului, prin simplul fapt că aceste iconuri sunt recunoscute universal.