Motivul principal pentru care creezi conţinut este acela de a-ţi transforma vizitatorii în clienţi
Marketingul (promovarea) conţinutului este centrul oricărei campanii de promovare online (promovare a site-ului web). Un site ce oferă conţinut de calitate va avea succes chiar dacă încă nu e foarte bine optimizat pentru Google (SEO) sau pentru reţelele de socializare; simpla combinaţie dintre conţinutul relevant şi marketarea corectă a conţinutului va aduce rapid rezultate.
Ce avantaje aduce marketingul conţinutului?
Înainte de a-ţi da cele zece sfaturi, iată câteva scurte definiţii ale termenilor de bază întâlniţi în marketingul conţinutului:
Ce înseamnă “conţinut”? Conţinutul reprezintă tot ceea ce poţi publica pe site. Text, video, imagini, grafice, infografice, audio, pdf-uri, slideshow-uri etc. Pe scurt, informaţia (în format digital) pe care o pui la dispoziţia vizitatorilor site-ului tău.
Ce este marketingul de conţinut? Există multe definiţii sofisticate ale termenului de “Content marketing”, dar cea mai simplă e asta: marketingul conţinutului este procesul de creare şi promovare a conţinutului cu scopul de a creşte traficul către site, de a obţine noi clienţi, de a face mai multe vânzări sau pur şi simplu de a-ţi creşte notorietatea personală (sau notorietatea brandului).
Marketingul conţinutului va avea multe de oferit unei afaceri, conţinutul fiind punctul central al oricărei campanii de marketing online. Principalele beneficii pe care le poţi obţine din promovarea conţinutului sunt:
Vizite mai multe din căutările pe Google – cu cât publici mai mult conţinut, cu atât va creşte numărul de vizite organice (provenite din paginile rezultatelor din căutările pe Google)
Mai multe vizite din reţelele de socializare – Conţinutul de calitate, odată publicat, va fi distribuit de utilizatori pe reţelele sociale, ceea ce îţi va aduce vizite pe site.
Interacţiune mai bună cu potenţialii clienţi – Dacă vei furniza conţinut relevant, utilizatorii vor interacţiona cu acesta sub forma comentariilor, recenziilor, discuţiilor cu alţi utilizatori. Se va vorbi despre tine.
E avantajos pentru SEO – Conţinutul de calitate e inima optimizării site-ului pentru motoarele de căutare (SEO). Google iubeşte, pur şi simplu, conţinutul de calitate.
Creşte notorietatea brandului – Conţinutul de calitate îi va face pe cititori să vorbească despre un brand (nume, produs, serviciu etc) şi reclama din-gură-în-gură întotdeauna creşte notorietatea brandului pe care îl promovezi.
Mai multe vânzări – Utilizatorii mulţumiţi de conţinutul pe care îl furnizezi îţi vor deveni clienţi (vor cumpăra de la tine).
10 sfaturi pentru marketingul conţinutului
1. Publică conţinut relevant
Când vei începe să publici conţinut pe site, ai grijă ca informaţiile pe care le oferi să fie relevante pentru nişa afacerii tale. Pentru cei mai mulţi, lucrul ăsta e deja clar, dar mai sunt oameni care greşesc. Dacă ai un site ce promovează un cabinet medical sau o firmă de construcţii nu te apuca să postezi reţete culinare doar pentru că ţi-au plăcut. Nu te va penaliza nimeni dacă ai făcut-o, dar nici nu vei obţine vreun avantaj din publicarea unui articol fără nicio legătură cu domeniul tău de activitate.
Cea mai bună modalitate de a publica conţinut relevant este ca acesta să urmărească neabătut linia domeniului tău de activitate. Să zicem că afacerea ta constă în vânzarea de expresoare (sau filtre sau automate de cafea). Vei avea pe site, desigur, descrierea tehnică a fiecărui produs (text, imagini şi / sau video care vorbesc despre design, funcţionalitate, consumabile etc); în afară de asta, e o idee foarte bună să publici articole despre cafea (cum se prăjeşte, cum se macină, cum o bei etc). Acesta este conţinutul relevant, iar studiile arată că peste jumătate dintre vizitatori sunt mulţumiţi dacă pot accesa şi citi conţinut conex.
2. Publică conţinut lung
Atunci când vine vorba despre articole, diverse studii arată că o postare mai lungă (peste 1500 de cuvinte) va fi mai bine poziţionată de către Google în rezultatele căutărilor şi va fi mai apreciată pe reţelele de socializare decât una scurtă.
Cu alte cuvinte, e mai bună practica de a publica un articol lung care să acopere pe deplin un subiect decât să scrii 2-3 articole scurte referitoare la acel subiect. Din moment ce articolele lungi sunt apreciate pe reţelele sociale, înseamnă că le vei oferi vizitatorilor ceea ce-şi doresc.
3. Publică conţinut ce poate fi distribuit uşor
Trebuie să identifici pe reţelele sociale cam ce tip de conţinut caută vizitatorii pe care ţi i-ai dori pe site. Dacă promovezi un magazin de îmbrăcăminte vei constata că utilizatorii apreciază poze şi video, dacă ai un magazin de IT, vizitatorii tăi apreciază mai degrabă recenziile produselor. Trebuie să afli ce vor şi să le oferi acel conţinut. Făcând treaba asta (oferind potenţialilor clienţi exact ceea ce caută), s-ar putea să ai surpriza ca ceea ce publici să devină viral şi să-ţi aducă rezultate nesperate în ceea ce priveşte vizibilitatea.
4. Publică conţinut care arată bine
Conţinutul de calitate înseamnă informaţii originale, bine documentate şi obiective despre un subiect, însă e foarte importantă şi forma în care acestea sunt prezentate. Ba chiar, de multe ori, forma e mai apreciată decât conţinutul în sine… Un conţinut care arată bine înseamnă utilizarea paragrafelor, literelor îngroşate (bold), aldine (italic), diverse tipuri de titlu (headings), dimensiuni potrivite ale caracterelor etc.
Atenţia la detaliile de formă este un avantaj şi pentru optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO), pentru că reprezintă un semn că încerci să construieşti un site de calitate (şi Google te va aprecia pentru asta).
5. Publică constant
Dincolo de a publica conţinut actual şi informativ, e bine să iei în calcul să-l publici în mod regulat (chiar la date şi ore fixe, pe cât posibil). Stabileşte-ţi un calendar al publicărilor şi vei deveni mai organizat.
Nu uita că un conţinut nou (proaspăt) va avea ca rezultate:
– motoarele de căutare îţi vor indexa site-ul mai des
– vei obţine mai multe vizite din newsletter (dacă ai implementat pe site un astfel de sistem; dacă n-ai făcut-o, nu mai aştepta)
– vei obţine mai mulţi vizitatori din reţelele sociale.
6. Publică conţinut cu titluri atrăgătoare
Ttitlu pe care îl dai articolului este foarte important din multe motive:
– va ajuta motoarele de căutare să înţeleagă despre ce e articolul
– va ajuta reţelele de socializare să înţeleagă ce distribui
– vor atrage atenţia vizitatorilor.
7. Publică conţinut mai bun ca al concurenţei
Din păcate, nu eşti singur pe piaţă (dacă totuşi eşti singur pe piaţă, înseamnă că deţii monopolul pe o nişă şi mai bine nu-ţi mai pierzi vremea citind pe-aici… hai, valea. Ai plecat? OK. Restul – să reluăm). Marketingul (promovarea) conţinutului înseamnă şi să publici conţinut mai bun decât al concurenţei.
Înainte de a începe să creezi conţinut, caută-ţi concurenţii pe Google (sau Facebook sau unde crezi tu că trebuie să-i cauţi) şi vezi ce tip de conţinut apare pe primele poziţii. Fii atent la lungimea articolelor, calitatea şi forma lor şi încearcă să vii cu ceva mai bun.
Decât să publici conţinut care nu-i mai bun ca al competitorilor, mai bine nu-ţi pierzi vremea.
8. Adu-ţi conţinutul în faţa ochilor potenţialilor clienţi
Nu te aştepta ca potenţialii tăi clienţi să-ţi caute produsele (sau serviciile) pe Google, să intre pe site şi să le cumpere. Când vei publica un articol (orice tip de conţinut) trebuie să-l faci cunoscut. Cea mai simplă modalitate e să-l faci cunoscut pe reţelele de socializare (răspunsul este imediat), dar nu uita de puterea email-ului.
9. Organizează-ţi conţinutul
Când vei fi devenit deja un veteran în publicarea conţinutului (asta însemnând luni sau ani), te vei trezi cu o grămadă de conţinut şi, dacă nu e organizat, o să te simţi pierdut. Cea mai bună strategie este să-ţi organizezi conţinutul în categorii specifice şi să utilizezi etichete (tags), cuvinte cheie şi descrieri, pentru a putea găsi uşor ceea ce cauţi.
10. Crează conţinut care transformă
În final, nu uita că motivul principal pentru care creezi conţinut este acela de a-ţi transforma vizitatorii în clienţi. De la caz la caz, transformările (conversiile) pot însemna mai multe lucruri: de la înscrieri la newsletter şi clickuri pe bannere la mai multe vânzări.
În cazul în care conţinutul pe care îl publici nu produce rezultatele la care te aşteptai, poate e cazul să-ţi schimbi strategia şi să te gândeşti la metode alternative de creare şi promovare a conţinutului. Desigur, întotdeauna poţi apela la specialişti; asta poate fi una dintre cele mai bune opţiuni pentru a obţine cele mai bune rezultate.
Concluzii
Marketingul conţinutului e important pentru toate tipurile de afaceri (mici sau mari). Beneficiile pe care le oferă promovarea conţinutului sunt multe şi studii de piaţă arată că majoritatea consumatorilor (în jur de 70%) preferă să citească articole obiective despre o companie decât să vadă o reclamă despre acea companie. În stabilirea strategiei de marketing de conţinut trebuie să găseşti echilibrul corect între crearea de comnţinut şi satisfacţia vizitatorilor (tradusă în transformarea lor în clienţi). O campanie eficientă de marketing îţi va aduce vizitatori mulţumiţi, care-ţi vor deveni în cele din urmă clienţi.