Link building: a mai murit o strategie (Matt Cutts)
Matt Cutts (boss-ul anti-spam de la Google) are o plăcere deosebită de a „comunica” optimizatorilor, din când în când, că mai moare câte o tactică de optimizare a site-urilor. În ritmul ăsta, din 2010 încoace lista „mortăciunilor” a început să înghită infograficele, conţinutul centrat pe cuvinte cheie, distribuirile sociale sau parteneriatele de link exchange (schimbul de linkuri), metode altfel valabile de optimizare site.
Cutts a publicat pe 20 ianuarie 2014 încă un articol prin care anunţă lumea SEO că a mai murit încă o strategie de link-building, şi anume guest blogging-ul. Cutts anunţă că populara tactică a articolelor publicate pe alte bloguri decât al tău e pur şi simplu inutilă şi că încercarea de a obţine linkuri prin crearea şi distribuirea de conţinut pe alte site-uri nu mai funcţionează.
I’m calling it: if you’re using guest blogging as a way to gain links in 2014, you should probably stop. Why? Because over time it’s become a more and more spammy practice, and if you’re doing a lot of guest blogging then you’re hanging out with really bad company. (O spun pe şleau: dacă te foloseşti de guest blogging ca metodă de a obţine linkuri în 2014, ar trebui probabil să te opreşti. De ce? Pentru că de-a lungul timpului a devenit o practică din ce în ce mai plină de spam şi dacă faci o grămadă de guest blogging, eşti într-o companie proastă.) – Matt Cutts
Pe bune? Google a pornit un război împotriva a mii de business-uri online care se bazează exclusiv pe relaţiile cu dezvoltatorii de conţinut? Pe scurt, NU.
Dacă nu-i adevărat, de ce s-a grăbit Matt Cutts s-o zică?
De ce zice Matt Cutts ce zice, în general? Câţi dintre experţii SEO se întreabă lucrul ăsta?
Ideea e că Matt Cutts (şi Google) au o mare responsabilitate faţă de clienţii lor principali: internauţii; aceea că trebuie să le furnizeze o experienţă online excepţională. Toţi cei ce folosesc Google ca principal motor de căutare trebuie să poată găsi lucruri cu adevărat interesante, pe deplin relevante pentru interesele lor. Scopurile Google au devenit clare din momentul implementări update-ului Penguin (care se ocupă direct de linkurile spam) cât şi ultima modificare de algoritm (Hummingbird), cu ajutorul căreia Google vrea să înţeleagă interesul profund, substratul din spatele căutărilor.
Aşa că, atunci când Matt Cutts zice că metoda aia sau cealaltă de optimizare (SEO) a murit sau că „a început să devină o practică penalizabilă”, vrea să spună de fapt că “mii de aşa-zişi experţi SEO la spun clienţilor ce trebuie să facă ca să-şi promoveze site-ul, dar nu le spun s-o facă bine (corect). Pentru că voi, experţii în optimizarea lu’ peşte habar n-aveţi ce faceţi şi îmi stricaţi mie (Matt Cutts) mediul de lucru (Internetul), o să le spun eu clienţilor voştri că n-au voie să facă aia sau ailaltă sau…”
Atunci care e mesajul lui Matt Cutts?
Forma şi strategiile alese pentru optimizarea unui site nu produc consecinţe, ele nu sunt decât nişte unelte; consecinţele (succesul optimizării) sunt produse de intenţii şi tactici. Dacă intenţia din spatele unei strategii de SEO presupune creşterea vizibilităţii online prin generarea de conţinut inteligent, unic şi relevant, atunci nu-i cazul să-ţi faci griji că vei fi penalizat de Google. De exemplu, dacă foloseşti un infografic unic, bogat în date (informaţii) corecte şi relevant pentru căutările efectuate de publicul tău ţintă, nu ezita: publică-l. Publicarea în sine a unui infografic nu e o problemă; problema e atunci când postezi un infografic doar de dragul de a-l posta, fără a avea grijă la conţinutul său, care trebuie să fie uşor de înţeles şi relevant pentru audienţă.
Dincolo de toate avertismentele şi ameninţările pe care le tot face, mesajul pe care Matt Cutts îl transmite cu adevărat este acela că experţii în optimizare ar trebui să se concentreze pe angajarea interesului utilizatorilor, nu pe rezultate seci (care pot fi destul de uşor obţinute prin folosirea repetată a multora dintre tehnicile de optimizare a site-ului).
Ăsta e, de fapt, viitorul optimizării (SEO) şi un optimizator adevărat ar trebui să respecte un principiu simplu: marketingul site-ului pentru motoarele de căutare e un proces orientat către oameni (potenţiali clienţi), nu o metodă pentru o finalitate imediată.
Un bun expert SEO ştie (sau ar trebui să ştie)…
Specialiştii în optimizare care implementează strategii şi tactici de optimizare doar cu scopul unic de a îmbunătăţi vizibilitatea unui site nu ştiu de fapt ce înseamnă SEO.
De bună seamă, metode ca guest-blogging-ul nu au murit; ele continuă să producă rezultate în materie de link building, pentru creşterea traficului, vizibilităţii şi autorităţii unui site web. Dar strategii de genul guest-blogging-ului (postarea de articole pe alte site-uri/bloguri) trebuie aplicate cu intenţia de a crea publicului ţintă mediul în care să facă schimb de idei şi informaţii, nu doar pentru a obţine un link de la blogul respectiv.
În concluzie, finalitatea nu e aceea de a obţine linkuri, iar tu, ca proprietar al unei afaceri (de orice fel) şi ca posesor de site web, trebuie să înţelegi asta. Link buildingul e doar o etapă către crearea unui mediu în care potenţialii tăi clienţi să găsească ceea ce caută şi mai mult decât atât: să se simtă bine şi să le placă să revină.