Ce înseamnă SEO?
Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) este procedeul de a ajuta motoarele de căutare să-ţi înţeleagă mai bine site-ul şi să te poziţioneze mai sus în rezultatele căutărilor. Optimizarea e importantă de vreme ce o poziţionare pe prima pagină a motoarelor de căutare îţi va aduce mai mult trafic pe site, care înseamnă mai mulţi vizitatori ce se vor transforma în clienţi.
SEO este un set de reguli pe care fiecare site trebuie să le urmeze pentru a fi indexat corect de motoarele de căutare şi, prin urmare, să-şi îmbunătăţească poziţionarea în rezultatele căutării. În afară de asta, optimizarea este o oportunitate pentru proprietarul unui site de a îmbunătăţi calitatea site-ului, de a îmbunătăţi experienţa vizitatorilor pe site, făcându-l plăcut şi uşor de navigat.
De ce este importantă?
Pentru că totul se petrece în online, iar pe online e o competiţie masivă. Sute de milioane de căutări sunt făcute zilnic pe Google, iar motorul de căutare încearcă să răspundă cât mai bine la întrebări sau să ofere cele mai bune soluţii la problemele căutătorilor. Dacă ai un site, un blog sau un magazin online, optimizarea îţi poate creşte afacerea aducându-ţi mai mulţi vizitatori (o parte dintre ei îţi vor deveni clienţi).
Optimizarea e esenţială pentru că:
– cei care caută ceva pe Google vor da click pe unul dintre rezultatele de pe prima pagină a rezultatelor; optimizarea îţi poate aduce site-ul pe prima pagină. Dacă nu eşti acolo, nu exişti.
– optimizarea nu ia în calcul doar motoarele de căutare, ci caută să îmbunătăţească experienţa vizitatorilor pe site-ul tău. Dacă un vizitator va fi mulţumit de aspectul şi funcţionalitatea site-ului tău, se va întoarce.
– utilizatorii au încredere în rezultatele Google; dacă reuşeşti să te situezi pe prima pagină a rezultatelor, site-ul tău va prelua o parte a acestei încrederi.
– optimizarea îţi poate promova site-ul pe reţelele sociale; utilizatorii care-ţi găsesc site-ul pe Google vor vorbi despre el pe Facebook, Instagram etc.
– optimizarea te poziţionează în faţa concurenţei. Din două site-uri care se referă la acelaşi domeniu de activitate, va câştiga clienţi site-ul care va fi poziţionat pe prima pagină a rezultatelor Google.
Cea mai simplă definiţie a optimizării pentru motoarele de căutare este următoarea: optimizarea este procedeul în urma căruia site-ul meu va fi poziţionat pe prima pagină a rezultatelor căutării după cuvintele-cheie de care ai nevoie. Aşadar, dacă firma ta se ocupă cu, să zicem, „servicii foto video nuntă Braşov”, probabil vei dori ca oamenii să te găsească pe Google atunci când caută „video nunta brasov” sau „servicii foto video brasov” sau „nunta brasov” sau „foto video brasov” sau „video eveniment brasov” etc etc. Pentru fiecare expresie cheie va trebui să ai în site o pagină optimizată exact pentru acea expresie.
Când cineva caută ceva pe Google (sau pe alt motor de căutare), ordinea în care îi sunt afişate rezultatele este bazată pe algoritmi complecşi. Aceşti algoritmi iau în calcul un număr de factori pentru a decide care site web trebuie afişat primul, care al doilea şi tot aşa. Optimizându-ţi site-ul pentru motoarele de căutare vei fi poziţionat mai bine în rezultatele căutării şi vei avea un avantaj asupra site-urilor ne-optimizate (şi, implicit, asupra concurenţei).
Care sunt componentele procesului de optimizare?
Optimizarea nu este un proces static sau unic, ci o succesiune de reguli şi acţiuni. Pentru simplificare, SEO poate fi împărţită în două mari capitole:
– optimizarea ON SITE: Regulile şi procedeele care trebuie aplicate site-ului tău pentru a-l face „plăcut” motoarelor de căutare
şi
– optimizarea OFF SITE: Modalitatea de a-ţi promova site-ul în aşa fel încât să se claseze cât mai bine în rezultatele căutării.
Optimizarea ON SITE
Optimizarea on site constă în urmărirea unor recomandări de structurare, design şi dezvoltare a site-ului, recomandări făcute de motoarele de căutare. Acestea se referă la:
- Titlurile paginilor şi descrierea lor (titlul paginii să fie cât mai specific pentru conţinutul ei, iar descrierea să rezume şi să accentueze conţinutul paginii);
- Sintaxa link-urilor permanente (de exemplu, în loc de „https://www.domeniulmeu.ro/01234.html” va trebui să foloseşti „https://www.domeniulmeu.ro/pagina-asta-are-ca-tema-subiectul-01234.html”);
- Structura internă de linkuri (legăturile din site-ul tău către alte pagini ale aceluiaşi site);
- Formatarea vizuală a textului (utilizarea H1, H2, H3 etc.);
- Pagină personalizată de eroare (eroarea 404);
- Optimizarea imaginilor (fiecare imagine prezentă pe site-ul tău ar trebui să conţină titlu alternativ şi o scurtă descriere; fiecare imagine ar trebui să aibă dimensiuni potrivite pentru un site web);
- Timpul de încărcare a paginilor site-ului tău (care, după cum probabil bănuieşti, trebuie să fie unul foarte scurt, pentru că altfel vei pierde vizitatori care nu au răbdare);
- Design-ul responsiv (sau adaptabil: site-ul tău trebuie să-şi modifice afişarea în funcţie de dispozitivul pe care este accesat. Un site bun va arăta bine şi va fi uşor de folosit şi pe PC şi pe tabletă şi pe telefon);
- Prezenţa fişierului sitemap.xml (acesta ajută motoarele de căutare să-ţi indexeze mai bine site-ul);
- Link-urile către alte site-uri (legăturile din site-ul tău către altele);
- Prezenţa instrumentului de analiză şi statistică Google Analytics.
Optimizarea OFF SITE
În afara măsurilor pe care le poţi lua în mod direct asupra site-ului tău (optimizarea tehnică, on site), pentru a-ţi îmbunătăţi poziţionarea în rezultatele căutărilor vei avea nevoie să foloseşti tehnici de optimizare off site. Optimizarea off-site se traduce prin generarea constantă de conţinut de calitate, proaspăt (ai intra a doua oară într-un magazin care are doar marfă stătută?) şi promovarea sa. Marketingul conţinutului este inima oricărei campanii de marketing online, deoarece conţinutul este cel ce aduce vizitatori şi-i va loializa. Conţinutul de calitate va face lumea să vorbească despre site-ul respectiv şi va conduce către cel mai important scop: creșterea vânzărilor. Scopul marketingului de conţinut e acela de a furniza informaţii relevante de care potenţialii clienţi au nevoie şi le caută, iar pasul următor pe care îl vor face (după ce găsesc pe site aceste informaţii) va fi să devină clienţi sau să efectueze o acţiune (de exemplu să se înscrie la newsletter, să urmărească compania pe reţelele sociale etc).
Promovarea conţinutului mai este cunoscută şi ca „link building” (obţinerea de link-uri din exterior către site-ul tău). Dar înţelesul acestei sintagme s-a schimbat radical în 2013, când implementarea noilor algoritmi de poziţionare ai Google a afectat şi site-urile din România (domeniile .ro). Dacă până atunci link building-ul se rezuma la a obţine link-uri de oriunde (în urma unor procedee nu foarte complicate, de exemplu înscrierea în directoare), acest lucru nu mai e valabil. Acum contează foarte mult pentru Google calitatea acestor link-uri. Pur şi simplu link building-ul, aşa cum era practicat până la începutul lui 2013, a murit. Acum accentul motoarelor de căutare este pus pe calitate, nu pe cantitate.
Link-urile către site-ul tău te pot ajuta să fii mai bine poziţionat în rezultatele căutărilor dacă provin de la site-uri de calitate. Reversul medaliei este că link-urile de la site-uri cu reputaţie proastă (link-uri plătite, directoare de articole, „ferme” de link-uri) te vor împinge în jos, cu toate eforturile tale de a-ţi optimiza site-ul.
Cum pot obţine mai multe link-uri către site-ul meu?
Asta e cea mai bună întrebare (dacă vei căuta pe net exact această întrebare vei obţine sute de răspunsuri diferite). În primul rând, concentrează-te pe generarea de conţinut de calitate în site-ul tău; conţinutul de calitate îţi va aduce link-uri „naturale” (obţinute de la utilizatori care apreciază ceea ce citesc pe site-ul tău), care, la rândul lor, îţi vor aduce o poziţionare mai bună şi trafic crescut. În al doilea rând, fă-ţi o strategie pe termen lung de obţinere a linkurilor, luând în calcul mai multe metode:
– sharingul contentului din site pe toate conturile de social media de care dispui, inclusiv prin promovări plătite;
– publicarea de texte de interes pe alte site-uri (guest posting), cu cel puţin două linkuri către site-ul tău;
– commenturi (cu link către site-ul propriu, dacă e permis) pe alte site-uri din aceleaşi domenii sau înrudite; dacă linkul nu e permis, las-o baltă;
– commenturi pe forumuri de specialitate; aici moderatorii în general nu permit publicarea de linkuri, de aceea e bine ca profilul tău de pe forumul respectiv să conţină în semnătură şi link către site-ul propriu
– în general, orice link către site-ul tău ce vine dintr-un context asemănător va fi bun; linkurile care vin din site-uri fără legătură contextuală nu te vor ajuta cu nimic, e mai bine să te fereşti de ele ca să nu rişti penalizări.
Nu uita: încercarea de a obţine link-uri folosindu-te de vechile metode îţi poate aduce temporar o poziţionare mai bună, după care site-ul tău va dispărea pur şi simplu din Google, la cea mai apropiată modificare de algoritm sau, mai nasol, în urma unei penalizări.
Care-i diferenţa între optimizare şi Internet marketing?
Unii clienţi ne întreabă dacă optimizarea e acelaşi lucru cu Internet marketing. Optimizarea e doar una dintre uneltele de marketing online. Optimizarea poate face parte din campania de marketing online a afacerii tale, campanie ce trebuie să includă alte lucruri, ca identificarea publicului ţintă, construirea avatarului, strategia de cuvinte-cheie, strategia de conţinut, promovarea pe social media, construirea de comunităţi etc.
Conţinutul de calitate e factorul cel mai important, cu sau fără optimizare
Înainte de a încheia prezentarea conceptului de optimizare site (SEO), să stabilim foarte clar un lucru: dacă nu ai pe site conţinut de calitate, degeaba investeşti bani în optimizare. Lipsa conţinutului nu poate fi optimizată. E ca şi cum ai încerca să înmulţeşti zero cu ceva.
PE SCURT: Vrei mai mulţi clienţi? trebuie ca site-ul tău să fie poziţionat pe prima pagină a rezultatelor în căutările pe Google. Asta înseamnă SEO.