„Ne dorim ca oamenii care fac optimizări de calitate să se poată concentra pe crearea de site-uri cu conţinut atrăgător”
– articol publicat pe 24 aprilie 2012, sub semnătura celebrului inginer Matt Cutts de la Google. Citiţi mai jos traducerea integrală a acestui articol, preluat de la: http://googlewebmastercentral.blogspot.ro/2012/04/another-step-to-reward-high-quality.html. Traducere şi adaptare: Edgar Andrei Olaru
Google a susţinut mereu că optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) poate fi pozitivă şi constructivă – şi nu suntem singurii care spunem asta. Optimizarea eficace poate face mai uşoară indexarea unui site şi poate îmbunătăţi găsirea şi accesarea paginilor individuale. Optimizarea include chestii simple ca analiza cuvintelor cheie, în urma căreia să ne putem asigura că avem pe pagină cuvinte relevante şi nu un jargon industrial pe care un om normal nu-l va folosi niciodată în căutări.
Optimizatorii “white hat” vor îmbunătăţi de regulă funcţionalitatea unui site, vor asigura un conţinut de calitate sau vor face site-urile să se încarce mai repede, ceea ce ajută atât vizitatorii cât şi motoarele de căutare. O bună optimizare poate însemna un marketing bun: conceperea unor metode creative de a face un site mai atrăgător, ceea ce poate ajuta şi motoarele de căutare şi social media. Rezultatul clar al dezvoltării unui site bun este, de cele mai multe ori, o mai bună recepţie a acelui site pe web, lucru care va duce la mai mulţi oameni care să viziteze sau să posteze link-uri către acel site.
Opusul optimizărilor “white hat” este deseori denumit “black hat webspam” (noi îi spunem “webspam” pentru a-l deosebi de spam-ul prin email). Urmărind o poziţionare mai bună sau trafic crescut, unele site-uri utilizează tehnici care nu aduc niciun beneficiu vizitatorilor, intenţia fiind mai degrabă aceea de a produce scurtături sau ambiguităţi care ar putea poziţiona site-urile respective mai bine decât ar merita să fie. La Google, vedem o grămadă de tehnici de “webspam” în fiecare zi, de la abuzul de cuvinte cheie nerelevante până la scheme de link building.
Scopul multora dintre schimbările pe care noi le facem în algoritmiii de poziţionare este să-i ajutăm pe cei ce caută pe Google să găsească site-uri care le pot asigura o experienţă plăcută şi care le pot livra informaţiile pe care aceştia le caută. De asemenea, vrem ca “băieţii buni”, care construiesc site-uri orientate către utilizator, să-şi vadă eforturile răsplătite. Pentru aceste scopuri am lansat schimbările “Panda”, care au reuşit să găsească site-uri de înaltă calitate în rezultatele căutărilor. Şi, mai devreme anul acesta (2012, n.t.), am lansat un algoritm referitor la layout-ul paginii care reduce nivelul de poziţionare a paginilor cu conţinut slab “above the fold” *.
Schimbăm algoritmul de poziţionare
În următoarele zile, vom lansa o importantă schimbare de algoritm, canalizată către “webspam”. Această schimbare va scădea poziţionările site-urilor care încalcă regulile de calitate ale Google. Întotdeauna am avut în vedere reducerea “webspam-ului”, iar acest nou algoritm va reprezenta o nouă îmbunătăţire în eforturile noastre de a reduce “webspam-ul” şi de a promova conbţinutul de înaltă calitate. Bineînţeles că nu vom divulga caracteristici specifice ale acestei schimbări de algoritm, însă îi sfătuim pe webmasteri să se concentreze pe crearea de site-uri de calitate şi să folosească tehnici de optimizare care pot asigura o experienţă relevantă vizitatorilor.
Aici este un exemplu de tehnică de “webspam” (care presupune îngrămădirea unor cuvinte cheie) aplicată unui site care va fi afectat de schimbarea noastră de algoritm:
Desigur, cele mai multe site-uri ce vor fi afectate de “Panda” nu afişează tehnici “black hat” atât de vizibile. În continuare puteţi vedea un site ce foloseşte un tipar foarte ciudat de link-uri, site ce va fi deasemenea afectat de noul algoritm. Încercaţi să citiţi textul cu voce tare şi veţi observa că link-urile evidenţiate nu au pur şi simplu nicio legătură cu restul conţinutului:
Site-urile afectate de această schimbare de algoritm nu pot fi detectate uşor, ci în urma unei analize de profunzime. În opinia noastră, aceste site-uri fac mult mai mult decât “white hat” SEO, angajându-se în proceduri de “webspam” pentru a manipula poziţionarea în motoarele de căutare.
Schimbarea “Panda” va deveni efectivă în acelaşi timp pentru conţinutul în toate limbile. Modificările “Panda” iniţiale (din 2011, n.t.) au afectat aproximativ 12% din rezultatele din căutări. Algoritmul actual va afecta aproximativ 3,1% din căutările în limba engleză şi aproximativ 3% din căutările în limbile germană, chineză sau dialectele arabe. Impactul va fi mai mare în ceea ce priveşte limbile care produc conţinut cu rată mai mare de “webspam”. De exemplu, 5% din rezultatele căutărilor în limba poloneză vor fi afectate.
Ne dorim ca oamenii care fac optimizări de calitate (sau care pur şi simplu nu au nevoie deloc să facă optimizări) să se poată concentra pe crearea de site-uri cu conţinut atrăgător. Ca întotdeauna, suntem şi vom fi receptivi la feedback privitor la metode de a ne îmbunătăţi algoritmii de poziţionare pentru a ne atinge scopurile declarate.
Matt Cutts, Distinguished Engineer
—
* “Above the fold” (deasupra îndoiturii) este un termen care provine din presa scrisă. De cele mai multe ori, în chioşcurile de presă sau pe tarabe, ziarele stau îndoite la jumătate, astfel încât conţinutul vizibil cititorului este doar cel aflat deasupra îndoiturii şi trebuie să fie suficient de atractiv, ca cititorul să cumpere ziarul.