Ce înseamnă optimizarea pentru motoarele de căutare şi de ce-i aşa de importantă?

Scurtă introducere în optimizare

Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) este azi mai importantă ca oricând şi e necesar pentru fiecare proprietar al unui site web să înţeleagă esenţa optimizării şi beneficiile pe care optimizarea le aduce afacerii din spatele site-ului.

Ce înseamnă SEO?

Optimizarea pentru motoarele de căutare (pe scurt SEO) este un set de reguli pe care fiecare site trebuie să le urmeze pentru a fi indexat corect de motoarele de căutare şi, prin urmare, să-şi îmbunătăţească poziţionarea în rezultatele căutării. În afară de asta, optimizarea este OPORTUNITATEA proprietarului de site de a îmbunătăţi calitatea site-ului, de a îmbunătăţi experienţa vizitatorilor pe site, făcându-l plăcut şi uşor de navigat.

De ce este optimizarea importantă?

Pentru că trăim într-o competiţie continuă. Milioane de căutări sunt făcute zilnic pe Google, iar motorul de căutare încearcă să răspundă cât mai bine la întrebări sau să ofere cele mai bune soluţii la problemele căutătorilor. Dacă ai un site, un blog sau un magazin online, optimizarea îţi poate creşte afacerea aducându-ţi mai mulţi vizitatori (o parte dintre ei îţi vor deveni clienţi).

Optimizarea e esenţială pentru că:

- cei care caută ceva pe Google vor da click pe unul dintre rezultatele de pe prima pagină a rezultatelor; optimizarea îţi poate aduce site-ul pe prima pagină. Dacă nu eşti acolo, nu exişti.

- optimizarea nu ia în calcul doar motoarele de căutare, ci caută să îmbunătăţească experienţa vizitatorilor pe site-ul tău. Dacă un vizitator va fi mulţumit de aspectul şi funcţionalitatea site-ului tău, se va întoarce.

- utilizatorii au încredere în rezultatele Google; dacă reuşeşti să te situezi pe prima pagină a rezultatelor, site-ul tău va prelua o parte a acestei încrederi.

- optimizarea îţi poate promova site-ul pe reţelele sociale; utilizatorii care-ţi găsesc site-ul pe Google vor vorbi despre el pe Facebook, Twitter, Google+ etc.

- optimizarea te poziţionează în faţa concurenţei. Dacă două site-uri se referă la acelaşi domeniu de activitate, va avea de câştigat clienţi site-ul care va fi poziţionat pe prima pagină a rezultatelor Google.

Cea mai simplă definiţie a optimizării pentru motoarele de căutare este următoarea: optimizarea este procedeul în urma căruia site-ul meu va fi poziţionat pe prima pagină a rezultatelor căutării după cuvintele-cheie de care am nevoie. Aşadar, dacă firma ta se ocupă cu, să zicem, „termopane”, probabil vei dori ca oamenii să te găsească pe Google atunci când caută „termopane” sau „tâmplărie din aluminiu” sau „tâmplărie PVC” sau „geamuri termopan” sau „uşi termopan” etc etc. Site-ul tău va trebui optimizat exact pentru aceste grupe de cuvinte-cheie.

Când cineva caută ceva pe Google (sau pe alt motor de căutare), ordinea în care îi sunt afişate rezultatele este bazată pe algoritmi complecşi. Aceşti algoritmi iau în calcul un număr de factori pentru a decide care site web trebuie afişat primul, care al doilea şi tot aşa. Optimizându-ţi site-ul pentru motoarele de căutare vei fi poziţionat mai bine în rezultatele căutării şi vei avea un avantaj asupra site-urilor ne-optimizate (şi, implicit, asupra concurenţei).

Optimizare pentru Google - link building - continut de calitate

Care sunt componentele procesului de optimizare?

Optimizarea nu este un proces static sau unic, ci o succesiune de reguli şi acţiuni. Pentru simplificare, SEO poate fi împărţită în două mari capitole:

- optimizarea ON SITE: Regulile şi procedeele care trebuie aplicate site-ului tău pentru a-l face „plăcut” motoarelor de căutare

şi

- optimizarea OFF SITE: Modalitatea de a-ţi promova site-ul în aşa fel încât să se claseze cât mai bine în rezultatele căutării.

Optimizarea ON SITE

Optimizarea on site constă în urmărirea unor recomandări de structurare, design şi dezvoltare a site-ului, recomandări făcute de motoarele de căutare. Acestea se referă la:

1. Titlurile paginilor şi descrierea lor (titlul paginii să fie cât mai specific pentru conţinutul ei, iar descrierea să rezume şi să accentueze conţinutul paginii);

2. Sintaxa link-urilor permanente (de exemplu, în loc de „http://www.domeniulmeu.ro/01234.html” va trebui să foloseşti „http://www.domeniulmeu.ro/pagina-asta-are-ca-tema-subiectul-01234.html”);

3. „Firimiturile de pâine” (în engleză „breadcrumbs” - afişarea permanentă a locului în care se află vizitatorul pe site-ul tău);

4. Link-urile interne (legăturile din site-ul tău către alte pagini ale aceluiaşi site);

5. Formatarea vizuală a textului (utilizarea H1, H2, H3 etc.);

6. Pagină personalizată de eroare (eroarea 404);

7. Optimizarea imaginilor (fiecare imagine prezentă pe site-ul tău ar trebui să conţină titlu alternativ şi o scurtă descriere; fiecare imagine ar trebui să aibă dimensiuni potrivite pentru un site web);

8. Timpul de încărcare a paginilor site-ului tău (care, după cum probabil bănuieşti, trebuie să fie unul foarte scurt, pentru că altfel vei pierde vizitatori care nu au răbdare);

9. Prezenţa contului de Google+ al autorului articolelor de pe site

10. Design-ul reactiv (sau adaptabil: site-ul tău trebuie să-şi modifice afişarea în funcţie de dispozitivul pe care este accesat. Un site bun va arăta bine şi va fi uşor de folosit şi pe PC şi pe tabletă şi pe telefon);

11. Prezenţa fişierului sitemap.xml (acesta ajută motoarele de căutare să-ţi indexeze mai bine site-ul);

12. Conţinut de calitate, mereu proaspăt (ai intra a doua oară într-un magazin care are doar marfă stătută?);

13. Link-urile către alte site-uri (legăturile din site-ul tău către altele);

14. Prezenţa instrumentului de analiză şi statistică Google Analytics.

Optimizarea OFF SITE

În afara măsurilor pe care le poţi lua în mod direct asupra site-ului tău (optimizare On Site), pentru a-ţi îmbunătăţi poziţionarea în rezultatele căutărilor vei avea nevoie să foloseşti tehnici de optimizare Off Site.

Optimizarea Off Site mai este cunoscută şi ca „link building” (obţinerea de link-uri din exterior către site-ul tău). Dar înţelesul acestei sintagme s-a schimbat radical în 2013, când implementarea noilor algoritmi de poziţionare ai Google a afectat şi site-urile din România (domeniile .ro). Dacă până acum câteva luni link building-ul se rezuma la a obţine link-uri de oriunde (în urma unor procedee nu foarte complicate, ca înscrierea în directoare), acest lucru nu mai e valabil. Acum contează foarte mult (cel puţin pentru Google) calitatea acestor link-uri. Pur şi simplu link building-ul, aşa cum era practicat până la începutul lui 2013, a murit. Acum accentul motoarelor de căutare este pus pe calitate, nu pe cantitate.

Link-urile către site-ul tău te pot ajuta să fii mai bine poziţionat în rezultatele căutărilor dacă provin de la site-uri de calitate. Reversul medaliei este că link-urile de la site-uri cu reputaţie proastă (link-uri plătite, directoare de articole, „ferme” de link-uri) te vor împinge în jos, cu toate eforturile tale de a-ţi optimiza site-ul.

Cum pot obţine mai multe link-uri către site-ul meu?

Asta e cea mai bună întrebare (dacă vei căuta pe net exact această întrebare vei obţine sute de răspunsuri diferite). Părerea noastră este cea de mai sus: uită de link building. Concentrează-te pe generarea de conţinut de calitate pentru site-ul tău. Conţinutul de calitate îţi va aduce link-uri „naturale” (obţinute de la utilizatori care apreciază ceea ce citesc pe site-ul tău), care, la rândul lor, îţi vor aduce o poziţionare mai bună şi trafic crescut. Încercarea de a obţine link-uri folosindu-te de vechile metode îţi poate aduce temporar o poziţionare mai bună, după care site-ul tău va dispărea pur şi simplu din Google, la cea mai apropiată modificare de algoritm.

Care-i diferenţa între optimizare şi Internet marketing?

Unii clienţi ne întreabă dacă optimizarea e acelaşi lucru cu Internet marketing. Optimizarea e una dintre uneltele de marketing online. Optimizarea poate face parte din campania de marketing online a afacerii tale, campanie ce trebuie să includă alte lucruri, ca promovarea pe social media, strategia de conţinut etc.

Conţinutul de calitate e factorul cel mai important, cu sau fără optimizare

Înainte de a încheia această prezentare a conceptului de optimizare site (SEO), hai să stabilim foarte clar un lucru: dacă nu ai pe site conţinut de calitate, degeaba investeşti bani în optimizare. Lipsa conţinutului nu poate fi optimizată. E ca şi cum ai încerca să înmulţeşti zero cu ceva.

Optimizarea e obligatorie pentru orice site

În concluzie, optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) este procedeul de a ajuta motoarele de căutare să-ţi înţeleagă mai bine site-ul şi să te poziţioneze mai sus în rezultatele căutărilor. Optimizarea e importantă de vreme ce o poziţionare pe prima pagină a motoarelor de căutare îţi va aduce mai mult trafic pe site, care înseamnă mai mulţi vizitatori ce se vor transforma în clienţi.

PE SCURT: Vrei mai mulţi clienţi? trebuie ca site-ul tău să fie poziţionat pe prima pagină a rezultatelor în căutările pe Google. Asta face optimizarea.

 

Ai deja un site, dar vrei mai mulţi vizitatori?dă-mi adresa lui şi vei primi GRATUIT un raport de optimizare.



 
Edgar Andrei Olaru
Salut. Sunt Edgar Andrei Olaru, designer grafic si specialist în marketing online. De 18 ani fac comunicare publicitară: copywriting, graphic design (pentru web şi tipar), creare site şi optimizare site (SEO). Vrei un site eficient, care să-ţi crească afacerea? ia legătura cu mine.

2 comentarii

  1. Nicolae spune:

    Vreau sa-mi fac blogul popular ,as avea nevoie de ajuror.

    • Optimizarea şi promovarea unui site este făcută doar pe site-urile cu domeniu şi găzduire proprii. În ceea ce priveşte un blog ca al tău, el poate deveni popular atâta timp cât vei publica conţinut de calitate, relevant pentru publicul pe care îl targetezi. Succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

DA, BINE.
Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Află mai multe detalii...
EnglishFrançaisItaliano