Da, poţi să creşti traficul pe site-ul propriu fără să apelezi la link building
Vei scăpa, astfel, de grija de a încălca vreo regulă de-a lui Google. Îţi vei concentra eforturile către modalităţi mai eficiente şi mai puţin riscante, care îţi vor asigura creşterea traficului pe site pe termen lung.
Dacă ai mai citit ceva articole publicate pe-aici (bunăoară “Hummingbird: bine aţi venit în viitor!”), eşti la curent cu repulsia lui Google faţă de IBL-urile (incoming back links) de proastă calitate. Link buildingul a funcţionat în trecut, însă Google a schimbat regulile jocului şi link building-ul de orice tip ar putea fi riscant pentru reputaţia site-ului tău.
Regulile s-au schimbat: renunţă la link building!
Puţină istorie
Una dintre cele mai mari vulnerabilităţi în algoritmii Google de clasificare şi poziţionare a site-urilor consta în dependenţa de linkuri. Deşi experţii de la Google făceau eforturi enorme pentru a bloca indexarea conţinutului inutil (cunoscut ca „spam”), ani de zile a funcţionat şmecheria înscrierii în directoare; puteai astfel să-ţi aduci site-ul pe prima pagină (pentru cuvintele cheie alese) şi să obţii creşterea traficului pe site doar prin numărul imens de linkuri pe care le generau înscrierile în directoare web.
Jocul ăsta de-a şoarecele şi pisica dintre experţii Google şi aşa-zişii „experţi SEO” a continuat până prin februarie 2011 (când Google a început să implementeze modificarile de algoritm numite „Panda”) şi aprilie 2012 (atunci a început să producă efecte etapa a II-a – pe numele ei „Penguin” – a modificărilor). Prin cele două schimbări ale algoritmilor, Google a reuşit să separe linkurile generate artificial de cele naturale şi a diminuat drastic importanţa cuvintelor-ancoră (cuvintele-ancoră înseamnă textul din site-ul tău către care veneau linkurile).
Principiul utilizării linkurilor ca factor de clasificare şi poziţionare a site-urilor funcţionează şi azi, însă azi Google e în stare să facă diferenţa între linkurile importante şi linkurile care erau utilizate pentru manipularea algoritmilor.
Alte motoare de căutare (Bing şi Yahoo) sunt mult în urma Google şi folosesc în continuare numărul de linkuri pentru a clasifica un site web. De aceea, s-ar putea să observi că site-ul tău a fost penalizat de Google (căzând de pe poziţia bună pe care o ocupa în rezultatele căutării) dar se află în continuare pe primele locuri pe Yahoo sau Bing. Nu te bucura: Yahoo şi Bing au o cotă de piaţă (în România) de vreo 15 la sută (împreună!). Cu alte cuvinte, peste opt oameni din zece fac căutări pe Google, aşa că nu te ajută cu nimic poziţiile bune pe care site-ul tău le ocupă pe Yahoo sau Bing.
Google te sfătuieşte să renunţi la link building
În iunie 2013, Google a decis să modifice articolul oficial referitor la clasificarea şi poziţionarea site-urilor, eliminând orice referire la link building şi introducând conceptul de site de calitate, punând astfel accentul pe conţinutul valoros şi relevant. Prin 2012, articolul spunea aşa:
„In general, webmasters can improve the rank of their sites by increasing the number of high-quality sites that link to their pages. For more information about improving your site’s visibility in the Google search results, we recommend reviewing our Webmaster Guidelines. They outline core concepts for maintaining a Google-friendly website”.
Iată cum sună articolul acum:
“In general, webmasters can improve the rank of their sites by creating high-quality sites that users will want to use and share. For more information about improving your site’s visibility in the Google search results, we recommend visiting Webmaster Academy which outlines core concepts for maintaining a Google-friendly website”.
Aşadar, înseamnă că link building-ul poate fi declarat oficial mort? După părerea mea da; link building-ul, aşa cum îl ştiau şi-l făceau mulţi “SEO-işti”, a murit. Un expert în optimizare site ar trebui să se concentreze acum asupra altor factori care să asigure o poziţionare bună pe Google şi, implicit, creşterea traficului pe site.
Optimizarea site-urilor (SEO) nu înseamnă link building; n-a însemnat niciodată
Sunt convins că mulţi dintre voi au auzit foarte des că optimizare site înseamnă de fapt link building. Asta-i o mare prostie (dar probabil că vor mai trece câţiva ani până ce se va fi convins toată lumea). Pentru a fi foarte explicit: deşi ne străduim (chiar prin intermediul articolelor de pe site) să educăm consumatorii de servicii de optimizare, avem de-a face în continuare cu oameni care întreabă “cât mă costă o mie de linkuri?”
Dacă optimizarea nu înseamnă link building, atunci ce e?
Optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare (SEO) înseamnă de fapt crearea unor site-uri ce furnizează conţinut de calitate, relevant pentru căutările publicului ţintă, oferind în acelaşi timp o experienţă plăcută de navigare, indiferent de pe ce dispozitiv sunt accesate (desktop, notebook, smartphone, tabletă). Site-uri optimizate în primul rând pentru oameni şi abia pe urmă pentru motoarele de căutare. Devine din ce în ce mai importantă optimizarea on-page (on-site SEO), pentru că un site bun trebuie să asigure o funcţionalitate mai bună decât site-urile concurenţei şi conţinut mai valoros.
Păi cum pot creşte traficul pe site?
Ceea ce cauţi poartă numele de “digital marketing”, “marketing online” sau “internet marketing”. Cu ajutorul marketingului online vei avea la îndemână toate sursele digitale de trafic: reţele de socializare, terminale mobile, conţinut multimedia digital.
Reţelele de socializare: marketingul pe social media reprezintă cea mai importantă cale de a genera trafic către site-ul propriu. Marketingul pe reţelele de socializare capătă o importanţă din ce în ce mai mare, pentru că ceai mai mare parte a consumatorilor urmăresc recenzii şi discuţii despre produse sau servicii pe reţelele de socializare. Nu e o coincidenţă că site-urile care sunt populare pe reţelele de socializare ocupă poziţii bune şi pe Google. Construieşte-ţi o prezenţă serioasă pe Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Pinterest, YouTube şi pe ce reţele sociale crezi că vei putea atrage prieteni (followeri etc). Atenţie: prezenţa pe o reţea de socializare presupune interacţiunea constantă cu publicul; un cont (sau profil) învechit nu te va ajuta cu nimic.
Dispozitivele mobile: mai mult de 30 la sută dintre căutările pe Google sunt efectuate de pe dispozitive mobile (smartphone-uri, tablete). Pentru ca un utilizator mobil care-ţi intră pe site tău să fie mulţumit, trebuie ca site-ul tău să beneficieze de design responsiv (adaptabil), optimizat pentru afişarea pe astfel de dispozitive. De asemenea, nu strică să creezi şi să oferi aplicaţii native (pentru Android, iOS sau WIndows) care să te reprezinte.
Marketingul conţinutului: conţinutul furnizat de site este noul marketing, pentru că totul se mută online (informaţiile şi beneficiarii informaţiilor). Încearcă să oferi potenţialilor tăi clienţi exact informaţiile pe care le caută şi-ţi vor mulţumi că le-au găsit la tine. Încearcă să oferi informaţii complete, actuale şi mai ales obiective (despre produsele sau serviciile tale) şi te vei situa mereu înaintea concurenţilor. Cu cât vei furniza mai mult conţinut relevant, cu atât vei primi mai mult trafic, atât din căutările organice (căutări pe Google după cuvinte-cheie), cât şi din vizite directe sau din reţelele de socializare.